Eric Kalajzic
Colonel (GS)
Director of the Centre for Security and Defence Studies
Biography
Having joined the army shortly before his 15th birthday at the Belgian Royal Cadet School in Laeken, coming from the ranks of the 122nd All-Weapons Class of the Royal Military Academy, Éric Kalajzic chose to serve in the armoured cavalry, in the “reconnaissance” speciality. Throughout his career, he has alternated between commanding operational units – from reconnaissance platoon commander to second-in-command of the military intelligence service (4th Régiment de Chasseurs à Cheval; 1st Lancers Regiment; independent squadron, then battalion 4th Chasseurs à Cheval; headquarters of the 7th Brigade – 2nd Régiment de Chasseurs à Pied; General Intelligence and Security Service) – and training responsibilities (CVR T Group/Armoured Troop School; Armoured Cavalry School – Guides Regiment; Royal Higher Institute for Defence, Royal Military Academy), from instructor to head of the chair of World Politics.
He served in the Belgian Forces in Germany and in external operations in the former Yugoslavia (Baranja – company commander; UNPROFOR/BELBAT VIII), Afghanistan (Kabul – commanding officer, ISAF V/1 – 4th Belgian KAIA Force Protection Detachment), Mali (head of private office to the MINUSMA Force Commander) under the colours of the United Nations and the North Atlantic Treaty Organisation. He has carried out numerous shorter missions in Africa, the Middle East, Asia, Oceania, the United States and throughout Europe.
Expertise
Theories of international relations ;
Political geography ;
Geopolitical analysis of conflicts and development ;
Strategic studies ;
Intelligence and security studies ;
Combined and joint operations (planning, staff procedures, execution) ;
Training development.
Publications
Update of the Strategic Vision 2030: Recommendations (s/Dir), Website IRSD – Rapport pour la Ministre de la Défense du Comité stratégique, Mai 2021
Security environment 2021-2030 (s/Dir), Website IRSD – Rapport pour la Ministre de la Défense du Comité stratégique, Mai 2021
Congo et Défense belge : 60 ans après l’indépendance, quo vadis ?, pp162-175., Revue Militaire Belge, N° 20, Jun 2021
1945-2020 : la Belgique et l’Europe craignent l’Allemagne !, pp112-125., Revue Militaire Belge, N° 19, Jun 2020
MINUSMA : laboratoire des futures opérations de la Paix des Nations unies, pp42-55., Revue Militaire Belge, N° 18, Dec 2019
Chapitre : « Renseignement , évolutions influençant les ressources humaines », pp491-523., Un Chapitre dans un ouvrage collectif : 1915-2015, Het verhaal van de Belgische militaire inlichtingen- en veiligheidsdienst. L’histoire du service de renseignement militaire et de sécurité belge, Ed Maklu, Antwerpen-Apeldoorn, 2015, 672p., Jun 2015
Hervorming van de veiligheidssector: analyse van de toe-eigening en van de toepassing van het concept door de Belgische Defensie in Burundi tussen 2006 en 2011, Thesis Master in Science of Conflict and Development / UGent, Jun 2012
Is a confrontation between China and Japan likely in the near future?, Core Seminar Paper / 23rd International Training Course in Security Policy / GCSP, Jan 2009
Les relations Europe/Etats-Unis, pp205-212., Revue Contact N° 125 (IRSD), Nov 2002
Visite de travail DPD 2002-2003 : la Finlande, pp151-160, Revue Contact N° 125 (IRSD), Nov 2002
Ethique, déontologie et valeurs militaires., Thèse CSEM – 116e Division Prix CPF Hre Jean Ludwig, Jun 2002
World Trade Organization (WTO) – Organisation Mondiale du Commerce (OMC), pp177-192., Revue Contact N° 123 (IRSD), Dec 2001
Elaboration d’une formation. Etape 6 : Evaluation d’une monographie. 2ième partie, 15p., Bulletin de Cavalerie – N° 308 – Conseiller pédagogique, Jun 2001
Le groupe de travail ‘Peloton d’éclaireurs’ : résultats, 11p., Bulletin de Cavalerie – N° 308, Jun 2001
Bulletin de Cavalerie – N° 307 – Conseiller pédagogique, Elaboration d’une formation. Etape 6 : Evaluation d’une monographie. 1ière partie, 7p., Dec 2000
Elaboration d’une formation. Etape 5 : La rédaction d’une analyse de leçon, 8p., Bulletin de Cavalerie – N° 306 – Conseiller pédagogique, Jun 2000
Les processus d’apprentissage, 6p., Bulletin de Cavalerie – N° 306, Jun 2000
Elaboration d’une formation. Etape 4 : établissement de la structure de la formation sous forme de monographie, 10p., Bulletin de Cavalerie – N° 305 – Conseiller pédagogique, Dec 1999
Le projet ‘Aptitudes et techniques de commandement’, 12p., Bulletin de Cavalerie – N° 305 & Revue Le Calot N° 1 (1 ERSO), Dec 1999 Avr 2000
Elaboration d’une formation. Etape 3 : définir les objectifs de formation par branche, 9p., Bulletin de Cavalerie – N° 304 – Conseiller pédagogique, Jun 1999
Mémento de leadership à l’usage des cadres de la Cavalerie blindée, 5p., Bulletin de Cavalerie – N° 304 – Conseiller pédagogique, Jun 1999
Le projet de ‘Révision de la formation du sous-officier de Cavalerie blindée’, 13p., Bulletin de Cavalerie – N° 304, Jun 1999
Elaboration d’une formation. Etape 2 : détermination et formulation des objectifs, 8p., Bulletin de Cavalerie – N° 303 – Conseiller pédagogique, Dec 1998
L’escorte de convoi et de VIP en PSO, 8p., Bulletin de Cavalerie – N° 303, Dec 1998
La coopération civilo-militaire : une capacité pour l’OTAN, 12p., Bulletin de Cavalerie – N° 302, Jun 1998, Bulletin de Cavalerie – N° 302 – Conseiller pédagogique, Jun 1998
Personnages et sociétés dans les romans de Jean Lartéguy : quelques cas., Thèse Licence en Sciences Sociales et Militaires / 122e Prom TAW / ERM, Sep 1986